POMÁHÁ CBD S PŘÍZNAKY ÚZKOSTI?

V oblasti péče o duševní zdraví, která je dnes aktuální víc než kdykoliv předtím, dominuje v současnosti především nárůst úzkosti ve všech jejích formách. Od každodenních nepříjemností po dlouhodobé potíže zkoumáme, zda může CBD poskytnout přírodní řešení jednoho z největších problémů na světě.

JAK SE VYPOŘÁDAT S ÚZKOSTÍ

Celkově 30 % Britů zažije během svého života úzkostnou poruchu. Průzkum psychiatrické morbidity dospělých (APMS), publikovaný společností NHS Digital, naznačuje, že deprese a úzkostné poruchy jsou nejčastějšími problémy duševního zdraví a postihují jednoho ze šesti dospělých.1 A právě tyto alarmující statistiky potvrzují, jak je tento problém rozšířen.

Mít obavy z určitých životních situací je naprosto normální. Situace o kterých si myslíte, že vás ohrožuje nebo zastrašuje, například pracovní pohovory, starosti s penězi nebo problémy v osobních vztazích, způsobují nárůst úzkosti. Naše tělo se přirozeně přepíná do režimu, kdy je naše myšlení více ostražité, a také přináší fyziologickou reakci ve formě zvýšené srdeční frekvence a pocení. A i když to může být v některých případech prospěšné, dlouhodobá akutní a chronická úzkost může být nesmírně kontraproduktivní a nakonec vede k závažným komplikacím - od těch mírnějších, jako je neschopnost projevovat se na veřejnosti, až po vážnější problémy, včetně neschopnosti stýkat se s lidmi, plnit rutinní úkoly, a dále také náchylnosti k panickým záchvatům - může mít významný vliv na to, jak žijeme naše životy. Ba co více, více než polovina jedinců s úzkostnou poruchou získá přidružené příznaky deprese.

Nelze se proto divit, že nárůst úzkosti souvisí s krizí v péči o duševní zdraví. A delší čekání na léčbu často vede k dalším komplikacím. Výsledkem je, že čekání na léčbu spolu se zvýšeným tlakem na NHS vytvořilo rostoucí trh domácí léčby úzkosti. Jednotlivci tak bez adekvátní odborné pomoci soukromě hledají způsob, jak uklidnit své nervy a obnovit v životě přirozený klid - a právě zde přichází ke slovu CBD. Extrakty z konopí se používají po tisíce let a mnozí po celém světě je oceňují jako přírodní léčbu bolesti a pomoc se spánkem a jsou nyní také stále více spojeny s těmi, kteří mají příznaky úzkosti jako potenciální cesta k úlevě.

decorations

CO JE CBD A POMÁHÁ PŘI ÚZKOSTI?

Kanabidiol (CBD) je nepsychoaktivní extrakt z konopné rostliny, jedna z více než 100 jejích přírodních složek. Prochází filtrací za účelem odstranění 100 % obsahu THC. Tento kanabinoid reaguje s endokanabinoidním systémem našeho těla a poskytuje uživatelům výhody bez nežádoucích „stavů“.

CBD pracuje tak, že působí na jeden z regulačních systémů těla, který se nazývá endokanabinoidní systém (ECS). Endokanabinoidové receptory máme téměř všude v těle a jsou součástí našeho nervového systému. Najdeme je hojně v mozku, ale také ve střevech, reprodukčním systému, kostech a imunitních buňkách.

ECS hraje zásadní roli při udržování těla v úzkém rozpětí podmínek fungování a řídí důležité funkce, jako je nálada, paměť, stres, spánek, chování, chuť k jídlu, bolest, imunitní funkce a reprodukční zdraví. Tělo přirozeně produkuje chemické látky zvané endokanabinoidy, které se vážou na endokanabinoidní receptory a regulují všechny výše uvedené funkce. Z tohoto důvodu má endokanabinoidní systém důležitou roli v udržování našeho zdraví.

To znamená, že pro ty, kteří trpí úzkostí (bez ohledu na stupeň závažnosti), je CBD způsob, jak pomoci obnovit rovnováhu v jejich těle tím, že přirozeně snižuje dlouhodobou úroveň pohotovostního stavu a řeší tak také s tím spojené psychologické a fyziologické důsledky.

BUDE TO NA VÁS FUNGOVAT?

Individuální výsledky závisí od míry účinnosti produktů, které používáte, až po úroveň úzkosti zažívané každý den a konkrétním použití CBD. Pro většinu z nás se skutečná úzkost probouzí pouze ve chvílích strachu, zejména v napjatých situacích. Pro většinu z nás je projev na veřejnosti naší nejméně oblíbenou věcí. To je ten nejjednodušší příklad toho, jakým může úzkost na tělo zaútočit - což vede k bezesným nocím, a přes den ke zpoceným dlaním a neúspěchu.

Ve studii z roku 2018 využili muži připravky CBD předtím, než podstoupili simulovaný test projevu na veřejnosti. Vědci zjistili, že orální podávní dávky 300 mg, podané 90 minut před testem, stačilo k výraznému snížení úzkosti řečníků.2 A to je silná indikace, která stačí k tomu, aby si toho většina profesionálů všimla. Také zdůrazňujeme, že stupeň vaší úzkosti nemusí být extrémní k tomu, aby vám tato přírodní metoda zvládání úzkosti mohla pomoci. Ale někteří se zeptají, kde je důkaz o fungování v závažnějších případech? Existují také další důkazy podporující myšlenku, že CBD může být přínosem pro lidi se všemi formami úzkosti, jako je sociální úzkostná porucha (SAD) nebo posttraumatická stresová porucha (PTSD). Může také pomoci léčit nespavost vyvolanou úzkostí.

V roce 2011 vznikla studie, která zkoumala účinky CBD na lidi se SAD. Účastníkům byla orálně podána buď dávka 400 miligramů (mg) CBD nebo placebo. Ti, kteří dostali CBD, zažili celkové snížení úrovně úzkosti.3 Několik nedávných studií ukázalo, že CBD může pomoci také s příznaky PTSD, jako jsou noční můry a nahrazování negativních vzpomínek. Tyto studie se zaměřily na CBD jako na samostatnou léčbu PTSD, jakož i coby doplněk k tradiční léčbě, jako je medikace a kognitivní behaviorální terapie (CBT).


decorations

ODPOVĚĎ NA HLAVNÍ OTÁZKU

Přestože je zapotřebí více výzkumu, pokud jde o obecnou úzkost, zmíněné studie nabízejí některá pozitivní zjištění, jako že CBD může být účinnou alternativou pro řešení příznaků každodenní úzkosti. Navíc představují jednoznačně přírodní přístup, který je třeba zvážit před předepsáním antidepresiv a dalších podobných, potenciálně nebezpečných léků, které mění fungování mozku a chování.

Úzkost nás všechny ovlivňuje různými způsoby. Takže pokud jde o řešení příznaků a dlouhodobá řešení, je to individuální. Vzhledem k nabídce produktů CBD o různé účinnosti a k různým způsobům jejich použití se doporučuje začínat pozvolna a upravovat dávkování podle svých potřeb.

Zdroje:

1) https://digital.nhs.uk/data-and-information/publications/statistical/adult-psychiatric-morbidity-survey/adult-psychiatric-morbidity-survey-survey-of-mental-health-and-wellbeing-england-2014

2) https://www.healthline.com/health/cbd-for-anxiety#what-research-says

3) https://www.theguardian.com/society/2018/dec/30/online-cbt-is-not-a-therapy-substitute-but-a-step-to-help-manage-anxiety

4) Braz. J. Psychiatry vol.41 no.1 São Paulo Jan./Feb. 2019 Epub Oct 11, 2018

5) https://www.healthline.com/health/cbd-for-anxiety#what-research-says